نقشه یو تی ام (utm) چیست؟ توضیح کامل+نحوه تهیه+هزینه1403

نقشه یو تی ام (utm) چیست؟ توضیح کامل+نحوه تهیه+هزینه1403

فهرست محتوا

نقشه یو تی ام utm چیست؟

  در این مقاله قصد داریم تا به توضیح کامل نقشه یو تی ام (UTM) بپردازیم.

بررسی معنی و نقشه برداری یو تی ام، نحوه تهيه، کاربرد و مزایای نقشه‌های UTM و… نیز مفاهیمی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

مقدمه:

   سیستم مختصات نقشه UTM یا (Universal Transverse Mercator) یکی از ابزارهای اساسی در علم مکان‌یابی و موقعیت‌یابی روی سطح زمین است همچنین به عنوان یکی از سیستم‌های مختصات جغرافیایی گسترده و یکی از ابزارهای حیاتی مؤثر برای مهندسان، محققان و علاقمندان به مطالعات زمین‌شناسی،نقشه‌برداری، مهندسی مخابراتی، علوم زمین و محیط زیست، مهندسی ساختمانی، مهندسی نقشه‌برداری، و حتی در کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی و سایر حوزه‌های مرتبط است. 

این سیستم، سطح زمین را به شبکه‌ای از مناطق مستطیلی تقسیم می‌کند و به هر کدام از این مناطق یک زوج مختصات X و Y اختصاص می‌دهد که به ترتیب مختصات شرقی و شمالی را نشان می‌دهند. 

با استفاده از نقشه‌های UTM، امکان موقعیت‌یابی دقیق نقاط مختلف روی زمین و ارائه اطلاعات جغرافیایی معتبر به کلیه ارگان ها فراهم می‌شود با این ویژگی‌های خاص، نقشه‌های UTM ابزار بسیار کارآمدی برای تحلیل و برنامه‌ریزی مکانی در دنیای امروز محسوب می‌شوند.

با وجود داده‌های بدست آمده از نقشه‌های UTM اطلاعات دقیق مکانی به دست می‌آید که از اهمیت بسیاری برخوردار است.

این سیستم نه تنها در تحلیل و برنامه‌ریزی مکانی موثر است، بلکه در تعیین مسیرهای ناوبری، اجرای پروژه‌های ساختمانی، و حتی برنامه‌ریزی اضطراری و کارهای انسانی در مناطق دورافتاده نیز کاربرد دارد.

نقشه یو تی ام چیست؟(تعریف نقشه برداری یو تی ام ) 

نقشه یو تی ام

   مطلب را با یک سوال شروع می کنیم “چرا به این نقشه، نقشه یو تی ام می‌گویند؟”

نقشه یوتی ام (UTM) مخفف عبارت Universal Transverse Mercator (سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس) است که بر اساس یک سیستم مختصات جهانی مصور تولید می گردد، اگر به زبان خیلی ساده بخواهیم نقشه UTM را توضیح دهیم باید گفت سیستمی است که جهان را به بخش‌های کوچکتری به نام Zone یا حوزه تقسیم می‌کند. هر حوزه به صورت یک نقشه جداگانه با یک پوشش خاص از زمین را نمایش می‌دهد بطوریکه این تقسیم‌بندی جغرافیایی به ارتقاء دقت و کاربرد نقشه‌ها در زمینه‌های مختلف کمک کرده است.

  نقشه یو تی ام نقشه ای مصور است در مقیاس بزرگ که در آن هر نقطه از کره زمین مختصات دقیق و منحصر به فرد خود را داشته و علاوه بر آن حد و مرز و مختصات ملک همسایگان همجوار را نیز ارائه می دهد. 

  به طور کلی نقشه ها وضعیت ابعاد و مساحی عوارض روی کره زمین را در مقیاس های متفاوت به صورت ترسیمی نشان میدهند.

  نقشه یو تی ام دار در حقیقت به مالکین کمک می‌کند تا بتوانند موقعیت مکانی ملک خود را به صورت دقیق بدست آورده و بوسیله نقشه UTM بتوانند سند مالکیت اخذ کنند؛

نقشه های یو تی ام مختصات دقیق گوشه های هر ملک (حدود اربعه)  را با دقتی بالا در حد میلیمتر تعیین و ثبت می نمایند به طوری که امکان ورود به حدود ملک و ادعای حقوقی نسبت به آن میسر نخواهد بود.

مشخصاتی که در نقشه یو تی ام ثبت می‌گردد مساحت ملک در سند مالکیت را تعیین کرده و به همین دلیل مهارت مهندس نقشه یو تی ام را بی عیب و نقص تر به دست متقاضیان می رساند بنابراین دقت برداشت اطلاعات مختصاتی در تهیه نقشه UTM از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

همچنین تعیین متراژ، مشخص کردن مختصات مکانی محل قرارگیری سازه، درختان و…، شکستگی های موجود در ملک، تعین مرز همسایگی املاک از دیگر مزایای نقشه utm می باشد.

کاربرد اصلی نقشه یو تی ام در ایران غالبا در حوزه املاک است، بطوریکه مختصات در قالب عملیات نقشه برداری بصورت برداشت داده های مکانی از نقاط مختلف ملک توسط مهندس نقشه بردار به کمک ابزارهایی مانند دوربین نقشه برداری یا دستگاه جی پی اس با دقت بسیار بالا، انجام می پذیرد.

از امور ملکی مختلفی که متقاضیان را ملزم به تهیه نقشه utm می نماید، میتوان به تهیه سند رسمی ملک، تصحیح مغایرت سند، بررسی موقعیت ملک در طرح های توسعه شهری و موارد دیگر استفاده می شود اشاره کرد.

نقشه یو تی ام UTM یک ملک، نتیجه عملیات جانمایی پلاک ثبتی است، بطوریکه مختصات دقیق گوشه های پلاک ثبتی ملک، بر روی نقشه هوایی منطقه جانمایی شده و بر روی سیستم مختصات جهانی  UTM تثبیت می شود.

اطلاعات مکانی دقیق ملک اعم از شکل دقیق و مختصات ثبت شده در نقشه UTM توسط برنامه اتوکد به نقشه رقومی تبدیل شده و به اداره ثبت تحویل داده می شود. 

   پس از آن نقشه بردار اداره ثبت از ملک بازدید کرده و گوشه های دقیق ملک را در یک بانک اطلاعاتی منسجم به نام بانک جامع کاداستر کشور بوسیله ابزار گیرنده مولتی فرکانس متصل به سامانه شمیم یا همان جی پی اس شمیم، نقشه یو تی ام شمیم را تهیه کرده و با گذر زمان، اطلاعات کامل در بانک جامع کاداستر کشور ثبت و تکمیل شده و تمام ملک ها در سیستم یکپارچه تثبیت عرصه می گردند.

چرا نقشه یو تی ام تهیه می شود؟

تهیه نقشه یو تی ام

  علت نیاز به نقشه UTM و هدف از انجام عملیات نقشه برداری زمینی برای تهیه نقشه یو تی ام، تثبیت کردن مختصات حدود اربعه املاک و اراضی است. 

تهیه مدل رقومی اراضی و املاک توسط تجهیزات تخصصی نقشه برداری از جمله دوربین توتال استیشن (total station) و جی پی اس مولتی فرکانس (GPS) متصل به سامانه شمیم انجام می شود. مهندس نقشه بردار با برداشت اطلاعات مورد نیاز جهت ترسیم نقشه به وسیله تجهیزات فوق، پس از عملیات کارتوگرافی و ترسیم نقشه، یک نقشه حاوی نقاط مختصاتی دقیق ملک را در دست خواهیم داشت. با تهیه این نقشه، مساحت دقیق، حدود اربعه ملک و گذرها و زوایای ملک، همچنین وضعیت ظاهری ملک، مشخص می شود.

الزام استفاده از نقشه یو تی ام

    با توجه به تصویب قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال ۱۳۹۳ به جهت یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به املاک و اراضی در ارگان های مربوط به این امور همچون شهرداری، اداره ثبت اسناد، دادگاه های دعاوی ملک، سازمان زمین شهری، جهاد کشاورزی، ادارات آب، برق و گاز و …علی الخصوص متقاضیان امور ثبتی و ملکی ملزم به ثبت نقشه های عرصه و اعیان خود در در بانک جامع حدنگار یا کاداستر گردیدند.

بنابراین در کلیه امور ملکی در کلیه ارگان های مربوطه، تهیه و تحویل نقشه یو تی ام UTM اجباری است.

بدون تحویل نقشه یو تی ام UTM پرونده نقص مدرک می خورد و تا زمان تحویل دادن نقشه یو تی ام UTM پرونده به حالت تعلیق در می آید.

بنابراین حتی اگر قبل از مراجعه به ارگان ها برای تشکیل پرونده ملکی، اگر نقشه یو تی ام UTM ملک خود را تهیه کنید و به همراه داشته باشید. ارائه نقشه یو تی ام UTM در همان لحظه تشکیل پرونده، تاثیر مثبت و قابل توجهی روی روند و سرعت تشکیل پرونده در ادارات خواهد گذاشت.

کاربرد نقشه یو تی ام

سند سایه طرح

  امروزه با بکارگیری سیستم جامع کاداستر و منسوخ شدن اسناد قدیمی چند برگی و منگوله دار و جایگزینی آن با سند تک برگ ملک مشاع که دارای مختصات جغرافیایی منحصر به فرد می باشد از مشکلاتی چون جابه جایی، گم شدن، اختلاف مساحت و … در مرور زمان جلوگیری شده است.

نقشه یو تی ام بسته به ارگان درخواست کننده آن می تواند کاربرد های متفاوتی داشته باشد اما از مهم ترین کاربردهای نقشه یو تی ام میتوان به کاربرد نقشه یو تی ام در دریافت سند تک برگ برای املاک و اراضی در اداره ثبت اسناد، ماده 12 جهت اخذ سند زمین شهری و یا اخذ جواز ساخت پروژه های ساختمانی و عمران در شهرداری  اشاره کرد.

علاوه بر این در سایر ارگان های رسمی همچون اداره منابع طبیعی برای قانون ماده 56، تهییه نقشه یو تی ام زمین کشاورزی برای اداره جهاد کشاورزی، دادگاه های حل اختلاف در صورت توقیف ملک، ادارات آب و برق و گاز به جهت تخصیص انشعاب و صدور مجوز گردشگری از سازمان گردشگری نیز نقشه یو تی ام مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای نقشه یو تی ام

  • مطابقت مشخصات ثبتی ملک با موقعیت دقیق آن (استقرار ملک در  محل دقیق خود)

  با مختصات منحصر به فردی که نقشه یو تی ام UTM به قطعه زمین شما اختصاص می دهد و امکان گم شدن و یا جابجایی ملک وجود نخواهد داشت و گوشه ها و محل دقیق نقاط ملک شما مشخص و معین می شود همچنین با تثبیت ملک از امکان ثبت مجدد ملک برای دیگری جلوگیری می شود. 

بنابراین جانمایی ملک شما روی نقشه به راحتی صورت گرفته و اشتباهات به صفر میرسد.

  •  تعیین  دقیق ترین مساحت در حد میلیمتر

  با داشتن نقشه یو تی ام زمین خود مساحت دقیق و همچنین گوشه های آن با دقتی در حد میلیمتر تعیین  می گردد به همین منظور دیگر اشتباهات ناشی از کمتر بودن متراژ زمین نسبت به ابعاد ذکر شده در سند اولیه یا بالعکس، بیشتر بودن متراژ ملک نسبت به سند در هنگام معاملات ملکی علی الخصوص در برهه ای از زمان که با قیمت روز افزون ملک در کشور مواجه هستیم جلوگیری شده و هیچ گونه ضرری طرفین معامله را متوجه خود نمیسازد.

  •  عدم جابجائی و تعارض به ملک

  پیش تر گفتیم که نقشه یو تی ام با دقت بالایی در حد میلیمتر اندازه گیری می کند همین امر سبب می شود که خط مرزی دقیقی تعیین گردد که ملک شما را از ملک های مجاور تفکیک کرده و از هرگونه تعرض و تجاوز یا جا به جایی خط مرزی جلوگیری شود.

  • به حداقل رسیدن دعاوی ملکی و حل اختلافات مربوطه

  با مشخص شدن محدوده و خطوط مرزی هر ملک، امکان بوجود آمدن اختلافات ملکی مثل جا به جایی یا تعرض و دخالت در حدود ملک به صفر می رسد مانند چرخ دنده های یا ساعت که با قرار گرفتن هر قطعه در مکان خود به درستی کار کرده و مشکلی در روند ساز و کار آن مشاهده نمی گردد.

  • سهولت بررسی وضعیت ملک 

  اولین قدم برای ثبت ملک شما در سامانه الکترونیکی پذیرش درخواست سند مالکیت در سایت اداره ثبت اسناد، داشتن نقشه یو تی ام است لذا اگر قصد ثبت ملک خود را دارید ابتدا می بایست اقدام به تهییه نقشه یو تی ام فرمایید.

و بسیاری از موارد دیگر وجود دارد که از آنها میتوان به عنوان مزایای تهیه نقشه یو تی ام (utm) یاد کرد.

آیا برای تهیه نقشه یو تی ام به تخصص خاصی نیاز است؟

مهندس یو تی ام سایه طرح

 هر کدام از روش های مختلف بدست آوری داده های مکانی مثل  تعیین موقعیت به وسیله سامانه های GPS، استفاده از دوربین نقشه برداری utm در خواندن نقاط مختلف، دریافت تصاویر ماهواره ای و… مستلزم دریافت اطلاعات دقیق بوده که این مهم بدون داشتن تخصص انجام پذیر نمی باشد.

امتیازات ملک دارای سند رسمی در مقایسه با ملک فاقد سند

مزایای نقشه یو تی ام سایه طرح

   املاک دارای سند از مزایای زیادی برخوردار است که در صورت نبودن سند مالکین در انجام امور مختلف ملکی متضرر خواهند شد لذا تهیه نقشه یو تی ام و مدارک و مستندات به منظور دریافت سند مالکیت امری ضروری تلقی می گردد.

از مشکلات متعدد در صورت عدم دریافت سند به موارد ذیل می توان اشاره کرد:

  • عدم تعلق گواهی پایانکار شهرداری به ملک فاقد سند

  • مشخص نبودن ابعاد و مساحت دقیق ملک در معاملات ملک مرکور

  • عدم امکان سرمایه‌گذاری و انجام ساخت‌ و‌ ساز

  • عدم امکان استفاده از سند برای ضمانت بانکی هنگام استفاده از تسهیلات بانک‌ها، مشکلات قضایی و …

  • مشخص نبودن مختصات دقیق و قابل استناد برای ملک

و…

نقشه یو تی ام شمیم چیست؟

نقشه یو تی ام شمیم

   سامانه شمیم مخفف شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت است که اطلاعات دقیقی در مورد اراضی و حدود املاک در کشور ایران را در بردارد. سامانه شمیم توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و طراحی شده است. 

تفاوت سامانه شمیم با سامانه جهانی یو تی ام در استعمال آن در ایران می باشد.

دلیل راه اندازی این سامانه اعمال کردن طرح کاداستر در کل کشور می باشد. 

سامانه شمیم را می‌توان یک شبکه از مجموعه 144 ایستگاه دائمی در سطح کشور دانست که هرکدام از این ایستگاه‌ها مختصات مخصوصی دارند که با کمک این مختصات می‌توان موقعیت‌ املاک مختلف را در همان لحظه و به‌صورت آنی در شبکه دریافت کرد.

دلیل تهیه نقشه یو تی ام شمیم چیست؟

   در حقیقت هدف از برقراری سامانه شمیم ثبت اطلاعات مکانی دقیق املاک و تهیه نقشه UTM و در نهایت صدور سند می باشد

از مزیت های دیگر این سامانه اصلاح موقعیت مکانی املاک در سیستم کاداستر و 

تعین مختصات دقیق نقاط در سیستم مختصات جهانی UTM می باشد.

هزینه نقشه یو تی ام

هزینه نقشه یو تی ام سایه طرح

 هزینه نقشه یو تی ام به عوامل متعددی بستگی دارد، یکی از فاکتورهای مهم در برآورد قیمت تهیه نقشه یو تی ام UTM مساحت ملک است و از عوامل مهم دیگر تاثیرگذار در این مقوله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. شکل هندسی زمین

  2. کاربری ملک

  3. وضعیت دیوارکشی یا فقدان آن

  4. شیب زمین

  5. تعداد نقاط گوشه های زمین

  6. لوکیشن زمین

  7. سند دار یا فاقد سند بودن

  8. حدود ملک و مرزبندی آن با املاک مجاور

  9. وضعیت پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک

  10. شرایط دسترسی ملک (بعضی از گوشه ها قابل دسترس نبوده و باید از طریق ابزار خاص یا نقشه های هوایی سال های گذشته به نقاط آن دسترسی پیدا کرد)

  11. اطلاع مالک از حدود زمین 

  12. شرایط آب و هوایی ملک

  13. نوع تجهیزات مورد نیاز برای ملک

  14. درج کردن پلاک ثبتی ملک و همسایگان آن

  15. جانمایی نقشه یو تی ام روی نقشه 1:2000،

  16. نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی

و… 

البته اطلاعات کامل از مقوله فوق به تفصیل در صفحه “هزینه نقشه یو تی ام” توضیح داده شده و شما می توانید استعلامات دقیق خود را از طریق صفحه فوق به ثمر رسانید.

انواع نقشه یو تی ام مورد نیاز در ادارات دولتی ایران

  • نقشه یو تی ام برای اداره ثبت

  • نقشه یو تی ام برای شهرداری

  • نقشه یو تی ام برای زمین شهری

  • نقشه یو تی ام برای برای وزارت شهرسازی

  • نقشه یو تی ام برای اداره جهاد کشاورزی

  • نقشه یو تی ام برای مخابرات

  • نقشه یو تی ام برای اداره برق

  • نقشه یو تی ام برای سازمان گردشگری

  • نقشه یو تی ام برای ارگان های کمپ اعتیاد

  • نقشه یو تی ام برای منابع طبیعی

موقعیت‌یابی با استفاده از مختصات UTM یو تی ام

   برای موقعیت‌یابی با استفاده از مختصات UTM، شما نیاز به دو مختصات دارید: مختصات شرقی (Easting) و مختصات شمالی (Northing). معمولاً این مختصات به صورت اعداد عددی در واحد های متر یا فوت ارائه می‌شوند. به طور کلی، فرآیند موقعیت‌یابی با استفاده از مختصات UTM به صورت زیر است: تعیین نقطه مورد نظر خود روی نقشه. 

   یافتن مختصات UTM مربوط به آن نقطه روی نقشه.

برای این کار می‌توانید از نقشه‌هایی که از این سیستم استفاده می‌کنند، استفاده کنید یا از نرم‌افزارهای مختلف GIS (نظیر ArcGIS یا QGIS) استفاده کنید. با استفاده از مختصات UTM برای موقعیت‌یابی دقیق می‌توانید از این مختصات برای رسم نقطه مورد نظر روی نقشه یا برای محاسبه فواصل بین نقاط استفاده کنید. به طور کلی، برای موقعیت‌یابی با استفاده از مختصات UTM، شما به دقت نقشه و دسترسی به اطلاعات مختصاتی دقیق نیاز دارید.

  دیگر کاربرد های نقشه utm در صنایع مختلف

نقشه برداری نقشه یو تی ام

   نقشه‌های UTM در ایران به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شوند. این سیستم مختصات جهانی با دقت و کاربرد بالایی که دارد، به متخصصان و فعالان در زمینه‌های مهندسی، نقشه‌برداری، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، کشاورزی، نظامی و حتی گردشگری امکانات فراوانی ارائه می دهد. در زیر به برخی از کاربردهای نقشه‌های UTM در ایران اشاره می‌شود:

مهندسی عمران و ساخت:

از نقشه‌های UTM برای طراحی و برنامه‌ریزی پروژه‌های عمرانی و ساختی، مانند جاده‌ها، پل‌ها، سد‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. دقت بالا و قابلیت انتقال دقیق اطلاعات مکانی از اهمیت زیادی در این زمینه برخوردار است.

زمین‌شناسی و معدن:

در زمینه زمین‌شناسی و اکتشاف معادن، نقشه‌های UTM به عنوان ابزار اصلی برای بررسی و تحلیل ویژگی‌های زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اطلاعات می‌توانند به تصمیم‌گیری‌های مرتبط با استخراج مواد معدنی کمک کنند.

مطالعات محیط‌زیست:

در تحقیقات محیط‌زیستی و ارزیابی تأثیرات پروژه‌های مختلف، نقشه‌های UTM به عنوان یک ابزار مهم برای تجزیه و تحلیل مکانی اطلاعات محیط‌زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نظامی و امور امنیتی:

نقشه‌های UTM در عملیات نظامی و امور امنیتی برای برنامه‌ریزی و اجرای عملیات با دقت و کارآمدی به کار می‌روند.

گردشگری و ماجراجویی:

برای گردشگران و ماجراجویان، نقشه‌های UTM می‌توانند به عنوان راهنماهای مفیدی برای راه‌یابی در مناطق مختلف باشند.

و صنایع دیگری که ساز و کار آن وابسته به نقشه های یو تی ام است.

نقشه یو تی ام ساختمان

   پیش تر گفتیم که برای اراضی و ملک های کلنگی ای که برای اولین بار قصد دریافت سند تک برگ را دارند نیاز به تهیه نقشه یو تی ام می باشد .

علاوه بر موارد فوق برخی از ساختمان هایی که پیش تر  از سال 1391 ساخته شده اند نیز همچنان دارای سند دفترچه ای هستند و مالکان اینگونه اسناد مشمول دستورالعمل الزام به تهیه نقشه یو تی ام UTM ملک بوده و می بایست با مراجعه به اداره ثبت برای تبدیل سند دفترچه ای (نه چندان قدیمی) به سند تک برگی جدید اقدام نمایند.

نکته ای که در درخواست سند و تهیه اینگونه نقشه ها می بایست مورد توجه متقاضیان قرار گیرد این است که اداره ثبت اسناد نقشه یو تی ام کل عرصه ملک را نیاز داشته و متراژ و نقشه واحد های ساختمان بصورت مجزا مورد نیاز نمی باشد در نتیجه کلیه مالکان واحد ها چه مسکونی چه اداری و یا تجاری دارای 1 نقشه یو تی ام واحد می باشند.

در حقیقت 4گوشه ملک مورد توجه بوده و باید نقاط آن توسط نقشه بردار برداشت شود و در نهایت کلیه واحد ها از طریق همین نقشه یو تی ام میتوانند جهت اخذ سند اقدام نمایند.

کاربرد یو تی ام در تهیه سند تک برگ

یو تی ام سند تک برگ

   اگر قصد تهیه سند تک برگ برای زمین خود را دارید قصد داریم تا در این قسمت به شرح روند صدور سند ملک با نقشه یو تی ام لذا باید بدانید با تهیه نقشه یو تی ام UTM، مختصات منحصر به فردی بر روی کره زمین به قطعه زمین شما اختصاص داده می شود به همین منظور هیچ فردی  توانایی دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت بنابراین حدود دقیق قطعه زمین شما مشخص گردیده و امکان جا به جایی آن با قطعه دیگری بر روی کره زمین وجود نخواهد داشت.

همچنین با داشتن  نقشه یو تی ام UTM و مشخص شدن محل دقیق گوشه های ملک مساحت ملک با دقتی در حد سانتی متر بر روی زمین بدست می آید که با عنایت به موضوع ارزش  هر متر مربع اراضی و افزایش قیمت روزافزون ملک به حداقل رسیدم اشتباهات در این زمینه امری حیاتی و حائز اهمیت میباشد لذا با اطلاع از مساحت دقیق ملک معاملات ملکی به درستی انجام شده و از متضرر شدن فروشنده ملک، در صورت بزرگتر بودن عدد متراژ درج شده در سند نسبت به مساحت اصلی و خریدار ملک در صورت کوچکتر بودن مساحت عنوان شده در اسناد اولیه جلوگیری میشود.

لازم به ذکر است به هنگام خرید ملک، نقشه یو تی ام utm ارائه شده توسط فروشنده ملک می بایست ممهور به مهر کارشناس رسمی دادگستری باشد لذا در غیر این صورت نقشه معتبر نبوده و قابل ارائه به هیچ نهاد یا ارگانی نمی باشد.

گروه نقشه برداران سایه طرح با داشتن کادری مجرب و متخصص آماده خدمتگزاری در کلیه خدمات نقشه برداری، اخذ سند مالکیت، امور ثبتی، جانمایی ملک و …به همراه تاییدیه کارشناسان رسمی دادگستری خود به شما عزیزان می باشد.

کاربرد یو تی ام در تهیه سند تک برگ املاک ماده 147 و 148 

(تشریح ماده 147 و ماده 148)

   جهت تهیه نقشه ی یو تی ام utm و سند تک برگ بر اساس ماده 147 و 148 برای آن دسته از اراضی یا ساختمان های قولنامه ای و فاقد سند که به خاطر موانع قانونی ای که در صدور سند اینگونه املاک وجود داشته، مشمول ماده ۱۴۷ قانون وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی شده اند که به وسیله این قانون وضعیت ثبتی ملک با گرفتن سند ماده ۱۴۷تعیین و تکلیف می شوند.

این قانون جهت جلوگیری از تصرف و بهره برداری از املاک توسط سودجویان همچنین جعل و تقلب در اسناد تصویب شده و جای خود را به سند های تک برگ داده است.

از دیگر کاربرد های نقشه یو تی ام میتوان به اقدام برای تهیه سند تک برگ برای املاک ماده 147 و 148 می باشد 

   در نقشه یو تی ام ماده ۱۴۷ باید مختصاتهای گوشه ها و شکستگی های ملک و همچنین خط اعیان ملک نیز برداشت شود در نهایت با توجه به مختصات های برداشت شده نقشه یوتی ام ترسیم می شود همچنین با به وسیله این نقاط موقعیت دقیق ملک بر روی کره زمین نمایش داده می شود و می توان بر این اساس برای سند تک برگ ماده ۱۴۷ اقدام کرد. 

  این نقشه نیز باید حتما بعد از به تایید کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی در آمده و دارای مهر و امضا رسمی باشد تا اعتبار لازم را برای ارائه به اداره ثبت داشته باشد بنابراین با ثبت مختصات نقشه utm  یو تی ام مذکور در سیستم کاداستر کشور سند تک برگ برای ملک صادر می شود.

تفاوت نقشه یو تی ام سند تک برگ و نقشه یو تی ام ماده 147 چیست؟

   در توضیح این مسئله باید گفت نقشه یو تی ام طراحی شده برای هر کدام به خودی خود با یکدیگر تفاوتی ندارند اما همانطور که در توضیحات پاراگراف قبلی گفتیم نحوه دریافت سند های هر ملک با توجه به شرایط متفاوت است.

مراحل درخواست صدور سند رسمی ملک

یو تی ام سند تک برگ

 

    در ادامه توضیحات فوق لازم دیدیم برای متقاضیان دریافت سند روش ها و مراحل تهیه نقشه UTM و اخذ سند مالکیت را توضیح دهیم:

  • مراجعه به نزدیکترین اداره ثبت اسناد و املاک

  • ارائه مدارک هویتی و مستندات اثبات مالکیت ملک که شامل مبایعه نامه، وکالت نامه (در صورت وجود)، گواهی انحصار وراثت و … و در نهایت تشکیل پرونده

  • تهیه نقشه یو تی ام ملک به همراه مهر و امضای کارشناس رسمی توسط نقشه بردار مورد تایید اداره ثبت

  • ارائه نقشه یو تی ام به اداره ثبت و پیگیری روند صدور سند

کاربرد نقشه یو تی ام در امور حقوقی

ماده 12 قانون زمین شهری:

  ماده 12 بیان می دارد تشخیص عمران و احیاء و تأسیسات متناسب و تعیین نوع زمین دایر و تمیز بایر از زمین موات به عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

همانطور که در بالا بیان شد ماده 12 قانون کمیسیون قانون زمین شهری برای رسیدگی به امور تشخیص دسته بندی کلیه زمین های شهری به انواع بایر، دایر و موات می باشد که وزارت مسکن و شهرسازی نیز این امر را به نهاد ذیربط یعنی ادارات شهرداری هر منطقه واگذار نموده است.

با تشخیص نوع دسته بندی ملک شما در صورتی که به وضعیت  مالکیت زمین پیگیری شده از زمین های شهری و حاشیه شهری اعتراض داشتید جهت ثبت اعتراض خود می بایست کلیه مدارک لازم را طبق لیست ذیل به دبیرخانه کمیسیون ماده 12 ساختمان ارائه دهید.

  • فتوکپی سند مالکیت

  • آخرین استعلام ثبتی

  • دو نسخه کپی از از نقشه ثبتی

  • نقشه های هوایی وضعیت ملک

  • نقشه یو تی ام utm ملک

   پس طبق مطالب عنوان شده برای کلیه اعتراضات می بایست با در دست داشتن نقشه یو تی ام اقدام به امر فوق فرمایید نقشه برداران گروه  نقشه برداری سایه طرح در این امر شما را یاری نموده و آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در این زمینه می باشند.

ماده 56 قانون منابع طبیعی و ملی:

   اگر ملکی در محدوده املاک منابع طبیعی قرار گرفته باشد و جزئی از اراضی ملی دسته بندی گردد اما زمین از پیش مالکیت حقیقی یا حقوقی داشته باشد، برای اعتراض به این امر، مالک می بایست با نقشه یو تی ام UTM ملک واقع در منابع طبیعی و مطابقت آن با نقشه های هوایی سالیان گذشته که سابقه احیای زمین را نشان داده، نسبت به اعتراض اقدام نماید.

در صورت وجود چنین موردی سازمان جهاد کشاورزی جهت بررسی اعتراض مالکین آنها را به کارشناسان رسمی دادگستری در امور نقشه برداری ارجاع خواهند داد

کارشناسان رسمی نیز با همکاری مهندسین نقشه برداری با بررسی نقشه های سالیان گذشته و برداشت میدانی به تهیه نقشه یو تی ام می پردازند؛

با وجود نقشه یو تی ام که موقعیت مکانی و مساحت دقیق و حدود اربعه جانمایی ملک  را نشان می دهد کارشناس جانمایی ملک را روی نقشه های هوایی انجام داده و آن را تایید می نماید.

فرایند توضیح داده شده امری ضروری است چرا که مهر کارشناس رسمی دادگستری سندیت تایید نقشه بوده و در صورت عدم وجود آن نقشه مورد بررسی هیچ ارگان دولتی ای قرار نخواهد گرفت.

کارشناسان دارای صلاحیت تهیه نقشه یو تی ام

  1. کارشناسان رسمی دادگستری رشته امور ثبتی

  2. کارشناسان رسمی دادگستری رشته نقشه برداری

  3. مهندسان نقشه بردار دارای تاییدیه سازمان نظام مهندسی

  4. مهندسان نقشه بردار دارای تاییدیه نظام کاردانی

مدارک الزامی برای تهیه نقشه یو تی ام UTM

   برای تهیه نقشه utm، می بایست مدارک مالکیت اعم از قولنامه یا کپی یا عکس پشت و روی سند اولیه ملک و یا بطور کلی مدارکی که احراز هویت ملک را تایید نماید باید موجود باشد تا مالکیت متقاضی اثبات گردد در صورت درخواست نقشه یو تی ام برای املاک مشاع و دارای سند مشاعی ملک می بایست حتما به نام متقاضی باشد در صورتی ملک را خریداری کرده اما سند مشاع به نام او نباشد متقاضی می بایست از طریق دریافت وکالتنامه از مالک اولیه اقدام به تهیه نقشه یو تی ام ملک نماید .

نمونه عکس های نقشه یو تی ام

عکس نقشه UTM

عکس نقشه یو تی ام

شکل ظاهری و مشخصات فنی نقشه یو تی ام

نحوه تهیه نقشه یو تی ام

انواع روش های برداشت مختصات نقشه یو تی ام (UTM)

نقشه های یو تی ام از دو طریق برداشت می شوند:

  • برداشت هوایی (به وسیله پهپاد)

نقشه برداری هوایی

   یکی از روش های نوین نقشه برداری، نقشه برداری به وسیله پهپاد است که بوسیله دوربین هایی که روی اینگونه پرنده های نصب شده میتوان نقشه یو تی ام  تهیه کرد 

این دوربین ها با فواصل کانونی مناسب قادر به عکسبرداری از محدوده مورد نظر با دقت و سرعتی بالا می باشند که از مهم ترین علل برتری تهیه نقشه بوسیله پهپاد می باشد؛

از نقشه برداری بوسیله پهپاد بیشتر در مناطق صعب العبور و نقاطی که دسترسی به آن دشوار است استفاده می شود.

پس از تهیه عکس های دارای مختصات پیاده سازی نقاط روی این عکس ها انجام شده و سپس نقشه یو تی ام بدینوسیله تهیه می گردد.

  • برداشت زمینی

نقشه برداری زمینی سایه طرح

    مرسوم ترین روش نقشه برداری که امروزه در میان مهندسین این حرفه کاربرد دارد نقشه برداری زمینی بوسیه ابراز و تجهیزات و برداشت میدانی می باشد؛

در نقشه برداری زمینی به اندازه گیری المان های مختلفی همچون زوایا، اختلاف ارتفاع میان دو نقطه، طول و مساحت پرداخته می شود.

از نقشه برداری زمینی در ملک هایی استفاده می شود که دسترسی به نقاط آن آسان و بدون مشکل باشد، بطور کلی

 روش‌های تهیه نقشه UTM زمینی در دو مرحله اتفاق می افتد : 1. برداشت میدانی 2. محاسبات و ترسیم نقشه

 در روش نقشه برداری با دوربین های توتال استیشن از نقشه های یک دو هزارم (1:2000) 

سازمان نقشه برداری استفاده می شود که بوسیله آن مساحت و حدود اربعه ملک بدست می آید در نهایت اطلاعات و نقاط بدست آمده روی نقشه 1 2000 جایگذاری شده و در جدول مختصات نقشه utm زمین ثبت می گردد.

طرز تهیه نقشه یو تی ام

روش‌های مختلف طراحی و تهیه نقشه UTM:

نقشه برداری یک دو هزارم

 روش اول: با استفاده از نقشه های 1/2000 سازمان نقشه برداری ایران ابتدا ملک مورد نظر بوسیله دوربین نقشه برداری توتال استیشن برداشت می شود تا ابعاد و مساحت ملک به دقت مشخص گردد و پس از آن بوسیله گیرنده مولتی فرکانس(جی پی اس) متصل به سامانه شمیم انجام می شود. 

   یک نقطه از وسط ملک در نظر گرفته شده و پس از برداشت نهایی(مساحی – برداشت یو تی ام) مختصات وسط ملک که به صورت جفت X,Y بدست می آید در واقع موقعیت و مساحی حدود اربعه  ملک را بدست می دهد که آن را در نقشه یک دوهزارم سازمان وارد کرده و ملک متقاضی را در آن پیدا کرده در مرحله آخر نقشه وضع موجود در فایل سازمان جانمایی می شود و در نهایت مختصات گوشه های ملک را در جدول نقشه یو تی ام شما ثبت می شود.

روش دوم: بسیار دقیق تر و راحت تر و با استفاده از دستگاه های جی پی اس دو فرکانسه و یا سه فرکانسه بدست می آید.

در این روش بوسیله دستگاه جی پی اس متصل به سامانه شمیم وقتی که دستگاه آماده به کار شد (در وضعیت اتصال به سامانه شمیم) مهندس شروع به برداشت گوشه های ملک می نمایید و بعد از برداشت نقاط آنها را در کامپیوتر تخلیه کرده و با استفاده از نرم افزار اتوکد شروع به ترسیم نقشه UTM میکند.

مقیاس نقشه یو تی ام(1:2000)

نقشه یک دو هزارم

 نقشه ۲۰۰۰ یک دو هزارم نقشه ای است هوایی که از طریق عکس های هوایی به نقشه های رقومی  با مقیاس ۱/۲۰۰۰ تبدیل شده. در حقیقت 1 2000 یا در فارسی یک دو هزارم یک مقیاس در تهیه نقشه های یو تی ام مورد نیاز در امور ثبتی و نقشه برداری است و دلیل استفاده از نقشه هایی با این مقیاس جزئیات بسیار دقیق آنهاست که کلیه اطلاعات را دربرگرفته است و جهت جانمایی پلاک ثبتی و ارائه نقشه های یو تی ام همراه مهر کارشناس رسمی دادگستر به ارگان های مربوطه مورد استفاده قرار می گیرد.

۱:۱۰۰۰  و ۱:۵۰۰ از دیگر مقیاس های مرسوم در تهیه نقشه یو تی ام می باشند.

  در توضیح این مقیاس ها باید گفت که ادارات و ارگان های دولتی هر کدام معیارهای خاص خود را برای بررسی نقشه ملک دارند، اما مقیاسی که برای ارائه به کلیه ارگان ها ضروری است که در آن عرصه و عوارض شعاع 70 متری ملک مورد نیاز است مقیاس 1:500 می باشد اما برای مثال در برخی از اوقات (بسته به منطقه ملک) به جهت صدور سند تک برگ در اداره ثبت اسناد، فقط نقشه عرصه ملک برای سامانه شمیم با مقیاس 1:1000 و 1:2000 ملک مورد قبول بوده  و دیگر نیاز به برداشت و طراحی نقشه اعیان ندارد.

نحوه سفارش نقشه یو تی ام

   گروه نقشه برداران سایه طرح شرکتی است با بیش از 20 سال سابقه کاری در زمینه نقشه برداری و اموری ثبتی که از مهندسین نقشه برداری و کارشناسان رسمی دادگستری در امور ثبتی نقشه برداری و…تشکیل شده.

و پاسخگوی نیاز های متقاضیان در کلیه امور مربوط به نقشه برداری و کارشناسی رسمی می باشد.

مراحل سفارش تهیه نقشه utm در گروه نقشه برداری سایه طرح، کارشناسی و استعلام هزینه ها می توانید همه روزه (بجز روز های تعطیل) از ساعت 8 تا 18 با شماره های 09128403044 و 09123355405 تماس حاصل نموده پس از دریافت اطلاعت شما توسط کارشناسان سایه طرح و تشخیص نیاز شما و نوع نقشه ای که مد نظر است تعداد جلسات، مراحل برداشت و هزینه ها و نحوه پرداخت آن به شما اعلام خواهد شد پس از توافقات بر سر هزینه و زمان برداشت نقشه یو تی ام مربوطه ترسیم شده و به تایید و مهر و امضای کارشناس رسمی مربوطه خواهد رسید.

نتیجه گیری

نقشه utmیو تی ام UTM سیستم مختصات جهانی مرکاتور معکوس بوده که مهندسین و متخصصین نقشه برداری بوسیله ابزار و تجهیزات مختصات نقاط بخش هایی از زمین را برداشت و داده ها را جمع آوری کرده و بوسیله نرم افزارهای تخصصی نقشه برداری آنها را پیاده سازی کرده و به وسیله مختصات utm نقشه یو تی ام زمین را ترسیم می نمایند.

متقاضیان برای مصارف مختلفی همچون درخواست سند تک برگ، درخواست جواز، دریافت سند برای اراضی کشاورزی، پایان کار ساختمان، تعین مساحت ملک، عدم جا به جایی عدم تعرض و دریافت اطلاعات ثبتی، تثبیت ملک در محل خود و… می توانند با مراجعه به مهندسین نقشه برداری گروه سایه طرح نقشه مورد نیازشان جهت ارائه به ارگان های مربوطه مراجعه کنند. 

ملاحظات مورد نیاز در تهیه نقشه یو تی ام

  در تهیه نقشه یو تی ام می بایست هدف متقاضی از تهیه این نقشه مشخص گردد مثلا درصورت درخواست صدور سند برای ماده 147 املاک فاقد سند، رفع مغایرت و یا تفکیک و ادغام سند، نقشه یو تی ام می بایست برای اداره ثبت اسناد تهیه گردد.

و بطور مثال برای درخواست صدور جواز ساخت، تعیین میزان عقب نشینی ملک، بررسی موقعیت مکانی ملک در نقشه های شهرداری می بایست نقشه یو تی ام برای اداره شهرداری تهیه گردد. 

بنابراین ممکن است نقشه یو تی ام برای ارگان های مختلفی مورد نیاز باشد که در صورت درخواست می بایست مورد مصرف این نقشه از ابتدا به مهندس نقشه برداری اعلام گردد.

نقشه یو تی ام مخفف چیست؟

نقشه یو تی ام (UTM) مخفف عبارت Universal Transverse Mercator (سامانه مختصات جهانی مرکاتور معکوس) که بر اساس یک سیستم مختصات جهانی تولید میگردد.

نقشه utm چیست؟ (معنی نقشه یو تی ام)

نقشه یو تی ام یک نقشه مصور است که در آن هر نقطه از کره زمین مختصات دقیق و منحصر به فرد خود را دارد علاوه بر آن حدود مرز و مختصات نقاط ملک همسایگان را نیز ارائه می دهد. 

نقشه UTM یو تی ام توسط چه کسانی تهیه میشود؟

نقشه برداری یو تی ام با برداشت داده های مکانی از نقاط مختلف یک ملک توسط مهندس نقشه بردار به کمک ابزارهای مخصوص با دقت بسیار بالا، انجام می پذیرد.

سیستم مختصات UTM چیست؟

نقشه UTM سیستمی است که جهان را به بخش‌های کوچکتری به نام Zone یا حوزه تقسیم می‌کند. هر کدام از این حوزه ها به صورت یک نقشه جداگانه قسمتی از وضعیت زمین را نمایش می‌دهند.

این تقسیم‌بندی جغرافیایی به ارتقاء دقت و کاربرد بیشتر نقشه‌ها در زمینه‌های مختلف کمک کرده است.

مزیت تهیه نقشه یو تی ام برای مالک چیست؟

  1. مطابقت مشخصات ثبتی ملک با موقعیت دقیق آن 
  2.  تعیین  دقیق ترین مساحت در حد میلیمتر
  3.  عدم جابجائی و تعارض به ملک
  4. به حداقل رسیدن دعاوی ملکی و حل اختلافات مربوطه
  5. سهولت بررسی وضعیت ملک 

نقشه یو تی ام زمین چیست؟

همان نقشه یو تی ام ملک است که گوشه های آن توسط تجهیزات نقشه برداری ثبت گردیده است.

ضرورت تهیه نقشه یو تی ام UTM چیست؟

 با توجه به تصویب قانون جامع حدنگار (کاداستر) در سال ۱۳۹۳ به جهت یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به املاک و اراضی در ارگان های دولتی متقاضیان ملزم به ثبت نقشه های عرصه و اعیان خود در در بانک جامع حدنگار یا کاداستر می باشند. 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.